Mardi 14 octobre 2025
Monsieur le Directeur,
Nous, artistes et publics de la musique classique, vous adressons ce courrier afin de vous faire part de notre grande inquiétude au sujet du maintien du concert de l’Israel Philharmonic Orchestra placé sous la direction de son directeur musical Lahav Shani le 6 novembre prochain.
Depuis janvier 2024, la Cour internationale de Justice (CIJ) et la Cour pénale internationale (CPI) ont, suite à la plainte déposée par l’Afrique du Sud pour violation de la Convention pour la prévention et la répression du crime de génocide par Israël à Gaza, qualifié et condamné les exactions de l’armée israélienne de “crimes génocidaires” sur le peuple palestinien. Après l’émission de mandats d’arrêts internationaux par la CPI à l’encontre du premier ministre israélien Benjamin Netanyahu et de son ministre de la défense Yoav Gallant, l’Organisation des nations unies (ONU) a de nouveau reconnu, dans un rapport commandé par le Conseil des droits de l'homme des Nations unies, publié le 16 septembre dernier, que l’État d’Israël commet un génocide dans la bande de Gaza.
“L'Orchestre philharmonique d'Israël est l'orchestre national de l'État d'Israël et son ambassadeur culturel dans le monde.”
Yair Mashiach, 21/05/2025
Le 21 mai 2025, après une tournée en Europe et notamment un concert avec le Münchner Philharmoniker pour commémorer le 80e anniversaire de la fin de la seconde Guerre mondiale, l’Israel Philharmonic Orchestra s’est vu décerner un titre honorifique par l’Université de Tel Aviv. Son secrétaire général, Yair Mashiach, a alors déclaré : « Au nom de la direction de l'orchestre et de son directeur musical Lahav Shani, nous tenons à remercier l'université de Tel Aviv pour cette distinction prestigieuse. L'Orchestre philharmonique d'Israël est l'orchestre national de l'État d'Israël et son ambassadeur culturel dans le monde. C'est un immense honneur pour tous les membres actuels et anciens de l'orchestre, ainsi que pour tous nos partenaires au fil des ans. Depuis près de quatre-vingt-dix ans, nous assumons une responsabilité musicale et nationale, et cet honneur nous donne l'inspiration et l'élan nécessaires pour poursuivre notre mission pour les générations à venir. »
“ nous n’ignorons rien du contexte - (…) de l’état du monde en général”
Olivier Mantei, Édito de la brochure de la saison 25-26 : “Semer, Essaimer”
Monsieur le Directeur, vous dites dans votre édito de saison que « nous devons nous réjouir » d’autant plus « parce que nous n’ignorons rien du contexte - (…) de l’état du monde en général » dans lequel nous continuons à produire du spectacle vivant avec les valeurs humanistes que revendique votre institution. Le maintien de ce concert va à l’encontre de vos propos et des valeurs que vous prônez auprès de l’ensemble des publics de la Philharmonie de Paris.
Si vous n'ignorez rien du contexte vous savez alors que :
- Le 19 janvier 2025 Lahav Shani a été reconduit jusqu’à la fin de la saison 2031/2032 au poste de directeur musical de l’IPO. Il a alors déclaré : « Je suis heureux et fier de poursuivre mon parcours musical avec l'Orchestre philharmonique d’Israël. » Un mois auparavant, l’organisation non gouvernementale Human Right Watch publiait un rapport faisant état “d’extermination et d’acte génocidaire” dans la bande de Gaza. Le 19 janvier 2025 devait également marquer le début d’un premier cessez-le-feu dont le gouvernement israélien refuse la seconde phase qui prévoyait le retrait de ses troupes de la bande de Gaza. Dans la foulée, Israël a bloqué l’acheminement d’aide humanitaire.
- Les liens entre l’IPO, le gouvernement israélien et son armée sont documentés et ne sont plus à prouver aujourd’hui, encore moins après de telles déclarations qui relèvent de la politique de hasbara et du Brand Israel qui tend à couvrir les exactions commises par le gouvernement israélien en redorant l’image du pays à l’international notamment lors de collaborations artistiques occidentales. Cette position institutionnelle rend impossible la condamnation ou même la simple critique alignée sur le droit international du gouvernement israélien de la part des membres de l’IPO et encore moins de la part de son directeur musical.
C’est alors à nous, artistes, publics et institutions de la culture qu’il revient d’agir en refusant de participer à la stratégie d’effacement du génocide par la culture. - Maintenir ce concert, c’est entretenir l’impunité dont jouit l’État d’Israël face au droit international ; c‘est instrumentaliser la musique classique comme art et industrie dans l’effacement d’une politique qui refuse depuis 75 ans la reconnaissance des droits fondamentaux du peuple palestinien dont le droit au retour des réfugiés et des enfants de réfugiés de la Nakba de 1948 ; c’est faire de la Philharmonie de Paris - et donc d’une institution publique française - un étendard de la politique d’apartheid et de colonisation de l’État d’Israël pour laquelle ce dernier a été condamné par les instances internationales à de multiples reprises.
En 2022, suite à l’invasion des forces russes en Ukraine, la Philharmonie de Paris n’a pas hésité à annuler des concerts d’institutions et artistes russes comme l’Orchestre du Théâtre Mariinsky et les concerts dirigés par Valery Gergiev en solidarité avec le peuple ukrainien et ce en dehors même du cadre du droit international.
C’est donc en accord avec le droit international, les dernières déclarations de l’ONU, au nom des valeurs prônées aujourd’hui par les institutions de la musique classique et leurs artistes que nous vous invitons solennellement à considérer l’annulation de ce concert.
Toujours sur cette base argumentaire qui ne considère en aucun cas la nationalité israélienne des artistes comme un motif de l’annulation mais leur rôle institutionnel dans la politique d’effacement par la culture du crime de génocide, nous vous invitons à considérer l’annulation du concert du Rotterdam Philharmonic Orchestra dirigé par Lahav Shani le 30 novembre prochain ainsi que celui du Jerusalem Quartet ("musiciens émérites de l'IDF") prévu le 16 janvier 2026.
Nous avons rédigé ce courrier avant qu’un nouveau cessez-le-feu ne soit scellé dans la bande de Gaza. À l’heure où nous vous le faisons parvenir, les espoirs avec lesquels nous avions accueilli la nouvelle ont déjà été revus à la baisse par de nouvelles frappes aériennes atteignant des civils. Si l'arrêt momentané du massacre peut, espérons-le, apporter un soulagement certain à la population gazaouie et si ce cessez-le-feu venait à durer, notre demande n'en serait pour autant pas altérée.
Le "plan de paix" négocié par l'Occident en la personne de Donald Trump ne met aucunement fin à la politique d'apartheid, à la colonisation illégale en Cisjordanie et n'accorde aucune souveraineté au peuple palestinien. Le terreau politique du génocide dont nous témoignons depuis deux ans est toujours présent. On ne peut appeler "paix" un déni de justice. En cela, les événements récents n'altèrent aucunement notre engagement et notre sollicitation.
Les décennies de colonisation illégale, d’apartheid et de nettoyage ethnique ainsi que les deux années écoulées de génocide sont des raisons suffisamment importantes pour vous alerter et pour appeler à une paix conjointe à la justice.
Mr. Director,
We, artists and audiences of classical music, are writing to you to express our deep concern regarding the scheduled performance of the Israel Philharmonic Orchestra, conducted by its Music Director Lahav Shani, on November 6th.
Since January 2024, the International Court of Justice (ICJ) and the International Criminal Court (ICC), following the complaint filed by South Africa for violations of the Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide by Israel in Gaza, have condemned the actions of the Israeli army as genocidal crimes against the Palestinian people. After the ICC issued international arrest warrants for Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu and Defense Minister Yoav Gallant, the United Nations (UN) once again confirmed, in a report commissioned by the UN Human Right Council published on September 16th, that the State of Israel is still committing genocide in the Gaza Strip.
“The Israel Philharmonic Orchestra is the national orchestra of the State of Israel and its cultural ambassador to the world.”
— Yair Mashiach, May 21, 2025
On May 21, 2025, after a European tour that included a concert with the Münchner Philharmoniker commemorating the 80th anniversary of the end of World War II, the Israel Philharmonic Orchestra (IPO) was awarded an honorary fellowship by Tel Aviv University. Its Secretary General, Yair Mashich, stated:
“On behalf of the orchestra’s management and music director Lahav Shani, we would like to thank Tel Aviv University for this distinguished honor. The Israel Philharmonic is the national orchestra of the State of Israel and its cultural ambassador to the world. This is a moment of immense pride for every current and former member of the orchestra, and for all our partners through the years. For nearly ninety years, we have borne a musical and national responsibility, and this honor gives us inspiration and momentum to continue our mission for generations to come.”
“We are fully aware of the context — (…) of the state of the world in general.”
— Olivier Mantei, Editorial of the 2025–2026 season brochure : “To Sow and To Spread”
Mr. Director, in your season’s editorial, you write that “we must rejoice,” all the more so “because we are fully aware of the context — (…) of the state of the world in general” in which we continue to produce live performance under the humanist values that your institution claims to uphold. Holding this concert goes against your statements and the values you promote to all audiences of the Philharmonie.
If you are aware of the context, then you surely know that:
- On January 19, 2025, Lahav Shani was renewed as Music Director of the Israel Philharmonic Orchestra through the 2031/2032 season. On that occasion, he declared: “I am happy and proud to continue my musical journey with the Israel Philharmonic Orchestra.”
Just one month earlier, Human Rights Watch had published a report describing acts of “extermination and genocide” in the Gaza Strip. The same day, January 19, was supposed to mark the start of a ceasefire whose second phase, involving the withdrawal of Israeli troops from Gaza, was rejected by the Israeli government, which also proceeded to block humanitarian aid deliveries.
- The ties between the IPO, the Israeli government, and its army are well-documented and undeniable, especially in light of such statements aligned with hasbara and the Brand Israel strategy — a political communication campaign aiming to whitewash government crimes by polishing Israel’s image through cultural diplomacy, particularly via collaborations with Western artistic institutions. This institutional stance makes it impossible for members of the IPO—and even more so for its music director—to condemn or even voice a simple critique of the Israeli government consistent with international law. It is therefore up to us—artists, audiences, and cultural institutions worldwide—to take action by refusing to take part in the cultural strategy aimed at erasing the ongoing genocide.
- To maintain this concert would be to contribute to Israel’s impunity before international law; to instrumentalize classical music as both an art form and an economy in the whitewashing of policies that for 75 years have denied the fundamental rights of the Palestinian people, including the right of return for refugees and their descendants displaced during the 1948 Nakba. It would make the Philharmonie de Paris, and thus a French public institution, a platform of Israel’s apartheid and colonization policies — policies repeatedly condemned by international institutions.
In 2022, following Russia’s invasion of Ukraine, the Philharmonie de Paris did not hesitate to cancel performances by Russian institutions and artists, including the Mariinsky Theatre Orchestra and concerts conducted by Valery Gergiev, in solidarity with the Ukrainian people — even outside the formal framework of international law.
It is therefore in accordance with international law, the latest statements from the United Nations, and in the name of the values currently upheld by classical music institutions and their artists that we solemnly invite you to consider cancelling this concert. Based on this same reasoning—which in no way considers the artists’ Israeli nationality as a motive for cancellation, but rather their role in the Israeli government’s use of culture as a means to erase the crime of genocide—we also urge you to consider cancelling the concert of the Rotterdam Philharmonic Orchestra conducted by Lahav Shani on November 30, as well as that of the Jerusalem Quartet (“Distinguished IDF (Israel Defense Forces) musicians”) scheduled for January 16, 2026.
We wrote this letter before a new ceasefire was sealed in the Gaza Strip. By the time we are sending it to you, the hopes with which we welcomed the news have already been dampened by new airstrikes hitting civilians. If the temporary halt to the massacre can, hopefully, bring real relief to the people of Gaza, and if this ceasefire were to last, our appeal would nonetheless remain unchanged.
The “peace plan” negotiated by the West through Donald Trump in no way puts an end to the policy of apartheid, the illegal colonization of the West Bank, nor does it grant any genuine sovereignty to the Palestinian people. The political groundwork for the genocide we have been witnessing for two years is still in place. One cannot call “peace” a denial of justice.
In this respect, recent events do not in any way alter our commitment or our appeal. Decades of illegal colonization, apartheid, and ethnic cleansing — and two years of genocide — are reasons serious enough to alert you and to call for a peace that is inseparable from justice.
Liste des premiers signataires / List of the first signatories :
Jocelyne Abry, Louise Acabo, Jorane Achard, Habib Achour, Lynn Adib, Abdullah Al Kalami, Valérie Alirezai, Meriem Aliouane, Tuna Altinel, Zoulikha Amimer, Henri Anciaux, Bastien Anthoine, Aïcha Antoine, Alexandre Antoine, Mélissa Arra, Orian Arrachart, Dune Assor, Marianne Auricoste, Thaïs Audic, Lison Autin, Benoit Azar, Benoit Bachus, Felix Bacik, Clara Baget, Alex Baladi, Kevin Barbe, Michael Barenboim, Sylvain Barou, Martin Barré, Uriel Barthelemi, Neela Batantou - Zola, Corinne Beauchot, François Beaune, Laure Bécard, Jules Beckman, Paul Becquet, Marion Bellanger, Wissem Ben ammar, Paul-Hélie Bénard Galinier, Marion Bénet, Kamel Benhamou, Giorgio Bernacchi, Jean-Luc Bernard, William Besserer, Youri Bessieres, Laurent Bessieres, William Bigot, Renée Blancheton-Sciller, Jérémie Bobichon, Gaëlle Boissonnard, Antoni Bonnal, Jean-François Bonnel, Adrien Bonnicel, Philippe Bopp, Olivier Borel, Hajer Bouden, Sama Boullata, Halima Boum, Khadija Boum, Yasmine Boulkroun Jean-Baptiste Bourgade, Marie Bourgoin, Lionel Bourillon, Brigitte Bourmault, Alexis Bouvier, Natan Bouzy, Magali Braconnot, Sacha Bricard, Manon Bru, Jean-Luc Buffet, Myriam Bulloz, Virginie Burgun, Beverly Cabellan, Boris Cacciaguerra, Youen Cadiou, Camille Cailleau, Genevieve Calise, Marie-Christine Callet, Marcia Camargos, Viviane Camus, Camille, Michele Cantoni, Chantal Canut, Thomas Carrié, Pierre Carrive, Vincent Catulescu, Coralie Cauville, Tomas Cazenave, Lucas Chabane, Nablla Chajai, Laure Chambonnet, Sylviane Champ, Roger Champ, Manon Chapelle, Benjamin Chapelot, Leila Charfi, Damien Chauvin, Charlotte Chavarin, Keyvan Chemirani, Yasmina Cheniti, Gaëlle Christmann, Alessandro Ciccarelli, Alexis Ciesla, Étienne Clauzel, Vincent Colomès, Vincent Commaret, Juliette Constant, Yvan Corbineau, Laia Cortés Calafell, Gilles Constant, Sirine Coles, Philomène Constant, Damien Cottereau, Max Cotineau, Alice Cousin, Charles-Alexandre Creton, Elena D'Alò, Erich Dacher, Céline Dagher, Eleonore Dagnet, Sophia Daly, Laudine Dard, Nicolas Dary, Carolina Dawabe-Valle, Adrien Dawd, Anatole de Bodinat, Auguste de Boursetty, Shan de Kerfany, Nadia Deba, Jean-Louis Delahaut, Marie-Thérèse Delaplace, Sébastien Dégoulet, Geneviève Delanné, Hugo Delbart, Geoffroy Delori, Marie Delprat, Lauren Dempure, Fabrice Desprez, Bernard Devin, Clémentine Dile, Nadia Douek, Victoire Du bois, Jean-Yves Dubré, Nicole Dubrovitch, Martin Duc, Adela Duchene, Bérangère Duclos Baptiste Duflot, Guillaume Dufour, Stéphanie Dujols, Juliette Dupuis Carle, Didier Dupois, Clément Duquenne, Fayçal El Mezouar, Iñaki Encina Oyón, Catherine Estrade, Saskia Ewing, Arthur Eymard, Maxime Fabre, Gaël Fajeau, Nassima Farah, Nadia Farouki, Fémi Faure, Catherine Ferrari, Marie Figueira, Benjamin Fiorini, Stefano Fogher, Simon Foltran, Nathalie Fontaine, Slim Fourati, Gilles François, Emmanuelle Frantz, Désirée Frappier, Michel Frechina, Augustine Frémond, Elric Frigerio, Elisabeth Fröchen, Nicolas Fromonteil, Lili Fulton, Emma G, Nadia G, Mila Galinova, Nadia Ghanem, Mauro Gargano, Sidonie Gaucher, Camille Gaudou, Cédric Genachte-Le Bail, Inès Ghazi, Anas Ghrab, Jayson Gillham, Diane Giorgis, Wallis Giunta, Jorge Gonzalez Buajasan, Gilbert Gosset, Damien Götti, Quentin Gouineau, Cosetta Graffiony, Nathalie Grandet, Christophe Grasser, Mylene Grau, Céliane Gravelet, Cécile Greard, Miguel Gregori, Matthieu Groetzinger, Sophie Groseil, Jean-Michel Groud, Maholy Guéroult, Arianna Guijarro, Benjamin Guillet, Rose-Marie Guinard, Renaud Guy-Rousseau, Lukas Hadakir, Jean-Marc Haddad, Louise Haden, Elena Haira, Leon Hamza, Mariem Hannachi, Anton Hanson, Imane Harmali, Nad Hauser, Marc Heirman, Sandra Helal, Cannelle Helgey, Ambroise Henry, Raphael Herlem, Sol Hess, Mohammed Hilles, Serge Hoffman, Tom Huet, Julien Hulard, Karine Hull, Nathan Hurstel, Jean-Baptiste Iachemet,, Saliha Ibersiene, Rawan Ismail, Rene Jacobs, Asma Jamaleddine, Maïa Jancovici, Roger Jolly, Yoann Jolly, Julien, Aurélien Kalasz, Julien Kaldirimdjian, Rita Kazzi, Aurélien Kerzanet, Ali Khelil, Robinson Khoury Selma Kip, Stephane Koeut, Julien Kohler, Penka Korfalieva, Pierre Korzec, Lucie Kraepiel, Joumana Krayker, Karen Krayker, Thibault Krizman, Coline Kuentz, Maria Labzaé, Jean-Baptiste Lacou, Léo Lafaurie, Emmanuel Lafferrière, Yacine Laghrour, Naima Lahlah, Luc Lainé, Olivier Lalauze, Adam Laloum, Victor Lancelot-Mahé, Pierre Landy, Jérémie Lapeyre, Houria Larbi Mansour, Damien Launay, Thomas Laurent, Pierre Le Cam, Morgane Le Cuff, Julie Le Feunteun, Armelle le Goff, Matthieu Le Levreur, Patrick Le Levreur, Gaëtan Le Marchand, Thomas Le Mazurier, Magali Le Mens, Julien Lebras, Jean-Claude Lecas, Alex Lecocq, Alice Lefort, Alban Lelievre, Elsa Lelievre, Guy Lelong, Julie Lena, Didier Lestrade, Hélène Lequeux, Falyne Li, Salla Lintonen, Sian Ly, Zôé Lyard, Roland M, Li Ma, David Ernest Mac Carthy, Zuzanna Maciszewska, Claude Madrid, Rafaëlle Maison, Wissam Makni, François Malandrin, Lillian Malki, Chloé Maouche, Ysengrin Marcland, Sophie Maréchal, Joelle Marelli, Cléo Marelli, Félix Maritaud, Geneviève Massard-Guilbaud, Nathalie Mateos, Jawher Matmati, Odile Maurin, Nadia Medejel, Yasmin Melet, Lorenzo Menoud, Nathan Mesini, Thomas Mestre, Frederic Metayer, Thierry Michel, Vincent Michel, Nicholas Millett, Jean-Luc Mingot, Julien Mingot, Philippe Moja, Emilie Montaletang, Benjamin Moreau, Maire Mouihi, Leila Naim, Mohamed Najem, Geneviève Nancy, Nadine Naous, Lea Neuville, Sepideh Nikoukar, Niamh O'Brien, Miguel Olmos, Béatrice Orès, Eloy Orzaiz Galarza, Abderraouf Ouertani, Romain Pangaud, Pierre Parent, Boris Patchinsky, Diane Paugnat, Benjamin Payen, Sylvie Pebrier, Orane Pellon, Arne-Christian Pelz, Léa Pérotin, Fanny Perrier-Rochas, Frédéric Petit, Camille Petit, Gabriel Pidoux, Arnaud Pierret, Sébastien Piettre, Valentine Pinardel, Alain Platel, Christophe Pons, Jean-Baptiste Prodhomme, Emma Pros, Clelia Prot, Ricardo Patricio Puentes Aquevedo, Damien Pumain Essaïan, Patrick Raffault, Jeanne Ralle, Rubis Ramadan, Damayanthi Ravindher, Léa Raynal, Franck Reinhardt, Reyan Restani, Francine Rey, Johanna Rey, Susan Reyes, Laure Ribeiro, Eve Risser, Martine Ritz, Khadija Rkakbi, Danièle Robert, Camille Robert, Eléonore Rocca, Jean Rondeau, Sybille Roth, Cécile Roubin, Gandhi Saad, Mostafa Saad, Omar Saad, Tibah Saad, Laura Saglio, Rajah Sharara, Fadila Saidi, Tiziano Sammarro, François Samson-Dunlop, Marie-Ghael Samb, Ismail Samih, Julien Samuel, Galas Sana, Eric Sarner, Hélène Schneider, Eric Schultz, Lulu Scott, Martine Serrano, Nicolas Shahshahani, Rajah Sharara, Susanne Shields, Caroline Silve Hance, Antonin Simon, Florent Simon, Boris Sirdey, Quentin Sirjacq, Marie Slimane, Marion Slitine, Marc Slyper, Aziz Smaihi, Leslie Suganandarajah, Nadim Tarabay, Christian Tarting, Amandine Teche, Vincent Le Texier, Lounès Tazaïrt, Christian Tezenas, Eulàlia Thélisson, Maurice Théron, Jean-Luc Thonnerieux, Vero Timsit, Giulio Tosti, Léa Trommenschlager, Demetrios John Tsinopoulos, Alix Vaillant, Claire Vaillant, Juan Vazquez, Nina Velasco, Pierre Vila, Simon Vilcocq, Anne Villette, Adrien Viot, Jonas Vitaud, Mathilde Vittu, Gerda Walter, Jean-Marc Warszawski, Gabriel Wegrowe, Françoise Wittmann,
Nicolas Worms, Maud Wyler, Bruce Ykanji, Milhoud Zeharoui